Thursday, May 30, 2013

SPAD : JANGAN BIARKAN 'ULAT TEKSI ARAB' ROSAKKAN SUSU SEBELANGA

Dari semasa ke semasa SPAD sentiasa memantau agar perkhidmatan teksi terutamanya di sekitar Kuala Lumpur berada di tahap yang memuaskan. Walaubagaimanapun, terdapat rungutan di kalangan pemandu-pemandu teksi tempatan dengan kewujudan 'Ulat Teksi Arab' yang telah merampas periuk nasi mereka. 

Mangsa Ulat Teksi Arab

Beroperasi sebagai pemandu pelancong

Malaysia adalah salah satu desitnasi pelancongan kegemaran dari rakyat negara-negara Arab. Kemasukan pelancong-pelancong Arab ini dilihat dapat menjana ekonomi negara. Namun, terdapat rungutan wujudnya pula yang dipanggil "Teksi Ulat Arab" di mana, teksi-teksi ini dikendalikan sendiri secara aktif oleh bangsa-bangsa Arab di kawasan tumpuan pelancongan negara seperti di sekitar Bukit Bintang. 

Kegiatan dipercayai dijalankan pelajar dari Iran, Arab Saudi, Jordan dan Mesir itu hanya disediakan khas untuk pelancong dari negara asal mereka kerana faktor bahasa dan komunikasi. 

Dikatakan juga caj yang dikenakan ke atas pakej perjalanan eksklusif untuk pelancong Timur Tengah yang ingin bercuti di destinasi-destinasi peranginan negara seperti ke A Famosa Resort, Melaka, Genting Highlands dan Pulau Langkawi mencecah sehingga RM5,000. Pakej itu termasuk penginapan seperti hotel dan pemandu pelancong. Ulat-ulat teksi Arab ini mendapat tempahan melalui Internet selain mempunyai pejabat urusan di Jalan Sultan Ismail. 

Ulat teksi Arab aktif terutama ketika musim ketibaan pelancong (Timur Tengah) pada Jun dan Julai. Malah, setiap pembelian sebanyak RM1,000 oleh pelancong di destinasi tertentu, ulat teksi Arab ini turut mendapat komisen dianggarkan RM400. 

Modus operandi ulat teksi arab ini pula dengan menyewa kereta atau van daripada pengusaha tempatan dengan bayaran RM1,800 sebulan sebelum menjalankan kegiatan itu. Kereta disewa untuk kegunaan peribadi, tetapi ia disalahgunakan dengan menawarkan pakej pengangkutan. Bukan saja tiada lesen memandu, malah dalam sesetengah kes, ulat teksi Arab terbabit turut memalsukan cukai jalan. 

APA TINDAKAN SPAD? 

Bagi pihak SPAD pula, operasi membasmi kegiatan lambakan ulat teksi Arab yang semakin aktif di sekitar Bukit Bintang akan sentiasa dipertingkatkan dan diberi perhatian serius kerana ini akan menjejas pendapatan pemandu teksi tempatan. 

Sebagai agensi bertanggungjawab menguruskan kenderaan darat, SPAD aktif menangani masalah ulat teksi di ibu kota dan ia tidak terhad kepada ulat teksi warga asing. 

Dalam perkembangan lain, mengikut syarat ditetapkan pihak SPAD, pemandu teksi di Bukit Bintang tidak dibenarkan membawa pelancong ke destinasi peranginan melainkan hanya di Lembah Klang. 

Bukan suatu perkara yang mudah untuk menangkap mereka dan menghadapkan merekake mahkamah, apatah lagi semua dilakukan secara tersembunyi. Mereka (ulat teksi Arab) juga beroperasi seperti pengusaha agensi pelancongan dan uruskan pengangkutan sesama mereka apabila ada pelancong Arab. Pemandu teksi kita pula tak boleh berbahasa Arab. Ini yang menyebabkan pelancong- pelancong Timur Tengah lebih senang memilih pakej sebegini dan berurusan dengan mereka. 

KEMPEN SPAD 

KEMPEN SPAD ... di SINI

Baru-baru ini, sekali lagi SPAD telah mengadakan kempen “Perangi” Ulat Tiket, Tambang Lebih dan Bas Sekolah Haram. Tujuannya adalah bagi memaklumkan kepada semua pengguna kenderaan awam bahawa mereka boleh mengambil tindakan terhadap ketelusan penyedia perkhidmatan saperti teksi yang menaikkan tambang atau mengenakan caj berlebihan atau pun terdapatnya perkhidmatan bas sekolah haram dan juga kegiatan ‘Ulat Tiket’. 

Setiap aduan perlulah melalui saluran SPAD yang betul, tindakan akan diambil dengan segera setelah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menerima maklumat lengkap. 

Menurut Ketua Pegawai Pembangunan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) En Azmi Abdul Aziz, tindakan ini adalah bertujuan untuk mendisiplinkan pemandu dan pengendali perkhidmatan awam saperti Teksi dan Bas, dalam masa yang sama menjaga kebajikan kumpulan pemandu teksi yang benar benar menjalankan tugas mereka mengikut lunas undang undang. 

Dengan kempen SPAD ini, kegiatan-kegiatan ulat tiket seperti yang berlaku di kalangan pemandu-pemandu asing terutamanya, "Ulat Tiket Arab" tidak akan berjaya dibendung sekiranya kita sebagai pengguna tidak bersama-sama membiarkan mereka menjejaskan SUSU SEBELANGA... 


REALITY BITES ... BARE THE CONSEQUENSCES FOR BEING RACIST

The Chinese must bare the consequences of Malay backlash.... Reality Bites!

Read Article 153 please...



Dont blame Datuk Mohd Noor Abdullah for speaking the truth... you asked for it Chinese! You rocked the Malay boat in their own homeland so once again, bare the consequences of Malay backlash.

Tuesday, May 28, 2013

AKU MELAYU.... ENGKAU CINA

Aku Melayu... Engkau Cina...
Aku tak pilih untuk jadi Melayu
Engkau juga tak pilih untuk jadi Cina
(Sentuhan dari blogger BigDog)




Tetapi Melayu itu memilih 
untuk Merdeka dari Penjajah
Engkau bersekongkol dengan penjajah 
untuk survival dan berniaga
Melayu pilih untuk jadi Askar Melayu 
dan pertahan negara
Cina pilih untuk sembunyi senjata, 
jadi Komunis dan Bintang Tiga
 

Melayu pilih untuk bersatu 
dan perpaduan demi Malaysia
Untuk itu, Cina, Sabah, Sarawak 
dan termasuk Singapura setuju untuk PILIH jadi Malaysia
Teguh bersepakat mendukung pemerintahan ‘Kongsi Kuasa’
Sama sama ada peranan untuk bangunkan negara


Masa Presiden UMNO persembahkan pada Raja Raja
Sebagai timbang rasa persediaan untuk Merdeka
Syarat warga Perjanjian Malaya 1 Feb 1948 
diketepikan sahaja
Terima sejuta jadi rakyat 
tanpa sebarang helah dan bicara


Namun Cina itu juga pilih untuk sokong 
dua ekor badut dari PAS dan PKR durjana
Untuk MENGHASUT Rakyat Malaysia Membenci Malaysia
Cina pilih Lim Kit Siang dan Tian Chua 
dengan lantang bunyinya
Yang tergamak memfitnah Serangan Lahad Datu 
itu ‘Sandiwara’


Aku tak pilih jadi Melayu
Engkau Cina pun tak pilih jadi Cina
Tetapi kalau kita dah setuju pilih Malaysia
Maka kita sama sama jaga Malaysia

Dan tolak serta ambil tindakan kepada 
badut badut celaka ini
BUKAN engkau Cina semua SOKONG badut sial ini
Yang seluruh pelusuk tidak henti henti 
menjalankan aktiviti
Menghasut masyarakat Cina melihat 
Melayu dengan perasaan benci


Terkinja kinja macam kera kena belacan 
masa ‘Blackout Lima-Kosong-Lima’
BUKAN engkau Cina semua diam 
dan tak ambil tindakan segera
Ke atas anak-anak Cina yang Kurang Ajar 
dan Biadap lakunya
Dan suka-suka terbalikkan bendera Malaysia
Atau suka-suka hina Raja Raja
Membelakangkan prinsip-prinsip Rukun Negara

Aku tak pilih jadi Melayu
Aku pilih Persekutuan Malaysia
Aku juga PILIH tak mahu hormat pada Cina 
yang tak hormat konsep Malaysia
Yang terbukti membelakangkan 
prinsip prinsip Rukun Negara


Kalau engkau dah tak pilih semangat Malaysia
Maka engkau Cina pergilah cari lain negara
Ramai rakan taulan sedara mara yang telah hijrah melata
Mencaci tanah air tanpa sedikitpun rasa duka

Kalau engkau masih nak pilih Malaysia
Maka engkau perlu BUKTIKAN engkau Sayang Malaysia
Dan ambil tindakan atas mereka yang merosakkan Malaysia
Dan menunjukkan patriotisma dengan syaratnya tiada

Malangnya, jauh bahang dari bara
Engkau Cina benci Utusan Malaysia
Tetapi engkau Cina sokong akhbar akhbar Cina
Yang artikelnya bersifat rasis dan chauvinis belaka

Aku pilih Malaysia
Bukan sengaja aku cari sengketa
Datuk tidak kering gusi berpesan sentiasa
Jahat jangan sekali tapi buat baik biar berpada

Engkau Cina juga pilih untuk  
BENCI UMNO dan PERKASA
Dan mengecil-ngecilkan agensi 
dimana Melayu jadi penguasa
Merata ceramah Chauvinis Cina 
engkau pasang telinga
Tanpa sedikit pun perasaan 
Melayu ditimbang rasa

Maka janganlah marah bila Melayu 
mula bicara dan mencerna minda
PILIH UNTUK MENOLAK SELURUH MASYARAKAT CINA
BOIKOT PERNIAGAAN, PERSATUAN SERTA SEKOLAH 
& BUDAYA CINA
YANG PENGHABIS BICARANYA TAK HORMAT MALAYSIA!

Aku Pilih Malaysia
Sebab Aku tiada pilihan lain
Demi Sayang & Cintaku Kepada Negara!

~Terima kasih kepada blogger BigDog

 

ANWAR THE MAMAK vs JUSUF KALLA THE BUGIS

In most times, the Pakatans didnt realised that they truly need a BIG mirror when pointing their fingers at UMNO and Perkasa on racist issues and name labelling.

Alert by Dato Rocky's twitter this evening on RPK slams Netto for racist undertones and Anwar for ... “: Lembu punya susu, excites me to click HERE...

My most concerned is how unconcious and born within them, these Pakatan people when slandering others is ok but its racist to UMNO;

LEMBU PUNYA SUSU...

First of all, why does Terence Netto (in Din Merican’s piece below) have to make references to Jusuf Kalla’s Bugis ancestry? 

Why mention his race when you are the ones screaming for non-race-based parties and for race not being mentioned on your ICs and so on. 

Would it have been okay if Jusuf Kalla were Javanese or Balinese or Batak or Acehnese instead of Bugis? And you accuse Umno of being racist when you too play the race card.

Anyway, what is so wrong about him being Bugis? I know the Pakatan Rakyat supporters just love slandering someone’s race like ‘Mahathir the Mamak’ and so on. Are Bugis and Mamak akin to being a leper? 

His Highness the Sultan of Selangor is Bugis. Are you going to now say that DAP was snookered by a Bugis because the Sultan wants six Malay EXCO members as opposed to five Malay and five Chinese? 

Why not say 'Anwar the Mamak got snookered by Jusuf Kalla the Bugis' since you love disparaging Mamaks and Bugis?

This is another issue...
Another point to note is that Anwar Ibrahim approached Jusuf Kalla to ask for the latter’s help in brokering a deal. Now you tell him to fuck off and butt out of Malaysia’s internal matters? It is you who asked for his help, not him who kaypoh. And did Pakatan Rakyat not also approach Australia to ask them to interfere in Malaysia’s elections? And did not someone from Australia, at your request, come to Malaysia during the Bersih rally? Are you now going to tell the Australians to fuck off and stay out of Malaysia’s internal matters?

Next...
Another more important point is that it was Jusuf Kalla who revealed the secret deal between Najib Tun Razak and Anwar Ibrahim. And then Anwar goes and whacks Najib when Najib never said a word and it was Jusuf Kalla who spoke out. Should not Anwar whack Jusuf Kalla instead? Why whack Najib? Najib never said anything. Jusuf Kalla was the one who spoke.

Read the comments too... NONE who are pro-Anwar mentioned what RPK wrote in earlier paragraphs, them being even more racist.

For that, I present them this BIG mirror before they even wish to launch offensive RACIST attack to others especially UMNO...


Monday, May 27, 2013

SPAD : PROJEK KERETAPI LAJU KL - SINGAPURA... SASARAN 2020

Projek kereta api laju telah dirancang sejak 1997 dan disasarkan siap sekitar 2020. Berikut adalah kronologi perkembangan projek ini...

18 Februari 2011
Kerajaan hanya akan memulakan kajian prakebolehlaksanaan bagi hubungan Rel Kelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura tidak lama lagi, menurut Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). 

Kajian berkenaan akan dikendalikan secara bersama oleh SPAD dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan dan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), akan menentukan daya maju hubungan rel sedemikian.- BH 

05 Ogos 2011

SURUHANJAYA Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menyiapkan kajian daya maju awal projek keretapi laju antara Kuala Lumpur dan Singapura pada bulan depan.

Hasil kajian itu akan dibentangkan kepada Kabinet untuk diteliti sebelum diluluskan untuk dilaksanakan pula kajian penilaian selanjutnya, kata Pengarah NKRA, Bahagian Mempertingkatkan Pengangkutan Awam di Bandar, Ahmad Suhaili Idrus.

Difahamkan, kajian peringkat awal projek itu antara lain meliputi pelbagai isu seperti kesan sosial, ekonomi dan teknologi sehinggalah kepada aspek kawal selia projek.

Penganalisis ketika dihubungi berkata, projek itu, jika menjadi kenyataan dijangka membabitkan kos antara RM10 hingga RM13 bilion yang mana antara RM3 hingga RM4 bilion adalah untuk pembinaan infrastruktur, manakala sekitar RM8 hingga RM9 bilion kos pengambilalihan tanah. 

27 Julai 2012
TENDER bagi kerja pembangunan projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura dijangka dibuka menjelang pertengahan tahun depan.
Ketua Pembangunan SPAD, Azmi Abdullah Aziz pula berkata, jika semua berjalan lancar, projek HSR itu dijangka dimulakan akhir tahun depan dengan tender kerjanya pula dikeluarkan seawal pertengahan tahun.

Pelaksanaan projek MRT, tender bagi kerja pembangunan HSR itu juga akan diagihkan mengikut pakej. Menerusi kajian daya maju yang dilaksanakan, kita akan tahu apa manfaat akan diperoleh negara termasuk dari segi pulangan pelaburan serta kegiatan ekonomi yang bakal dijana dan juga dari segi risikonya.
 
18 Februari 2013

Pemimpin Malaysia dan Singapura bersetuju dengan cadangan pembinaan kereta api laju yang menghubungkan republik itu dengan dan Kuala Lumpur.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, yang sedang dalam lawatan rasmi di sini, dan rakan sejawatnya, Lee Hsien Loong menyifatkan projek berkenaan sebagai 'pembangunan strategik'.

Pembinaan sistem kereta api laju itu dijangka siap menjelang 2020.

20 Februari 2013  
Penganalisis mengunjurkan projek kereta api laju antara Malaysia dan Singapura akan menyediakan pelbagai manfaat ekonomi, termasuk meningkatkan nilai hartanah di kedua-dua negara.
DIjangkakan lebih ramai warga asing terutama di Singapura akan menggunakan kemudahan rel itu antara Singapura dan kemungkinan antara Johor Baharu dan Kuala Lumpur, dan membeli lebih banyak hartanah di Kuala Lumpur - Ketua Ekonomi RAM Holdings Group Dr Yeah Kim Leng

Perniagaan dan sektor pelancongan dan pembinaan juga akan memperoleh manfaat daripada pembangunan strategik ini. Projek ini juga akan mengambil kira hubungan sosial, politik dan ekonomi antara kedua-dua negara ke tahap baharu.
 
Projek itu akan memberi impak positif kepada kedua-dua negara. Pembangunan ini akan menjadi pemangkin utama dalam menggandakan atau meningkatkan tiga kali ganda kesan pengganda terutama di zon ekonomi Iskandar Malaysia -
Naib Presiden dan Ketua Penyelidik Runcit Affin Investment Bank Dr Nazri Khan 

27 Februari 2013
Greater Kuala Lumpur dan Singapura akan sama-sama memperoleh manfaat dari segi kemasukan aliran modal, perdagangan dan pelancongan dengan adanya kemudahan pengangkutan keretapi laju, Hubungan Sistem Aliran Pantas, RTS.
 Ia adalah projek menang-menang bagi Malaysia dan Singapura, khususnya dari segi limpahan ekonomi.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala, projek yang sedang dalam kajian bersama oleh kedua-dua negara itu, akan menjadi pemangkin kepada pembangunan ekonomi di sekitar jajaran yang dicadangkan termasuk Air Keroh, Muar dan Batu Pahat.

1 Mac 2013
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan memastikan harga tiket bagi cadangan kereta api kelajuan tinggi (HSR) yang menghubungkan Malaysia dan Singapura berpatutan untuk orang awam di samping mengimbangkan keperluan untuk dapat beroperasi secara mampan.
Syed Hamid berkata, SPAD, yang telah diberikan tugas untuk menerajui projek HSR, akan bekerja rapat dengan rakan Singapura untuk membincangkan perkara-perkara yang akan memberi kesan kepada kedua-dua negara, termasuk yang diketengahkan oleh penganalisis Moody's - Utusan
 
6 Mac 2013 
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha kemudiannya dilaporkan berkata, pembinaan landasan lebih 400 kilometer itu akan membolehkan waktu perjalanan antara kedua-dua bandar raya dipendekkan kepada hanya 90 minit.
   
Berdasarkan kajian awal, Kong berkata, lima stesen kereta api baru akan dibina iaitu di Seremban (Negeri Sembilan); Ayer Keroh (Melaka); dan Muar, Batu Pahat serta Iskandar Johor (Johor) menuju ke Singapura - SH

19 April 2012
SURUHANJAYA Pengangkutan Awam Darat (SPAD) menyelesaikan kajian berdaya maju fasa 1A membabitkan rancangan menghubungkan Kuala Lumpur dengan Singapura menerusi sistem kereta api berkelajuan tinggi (HSR) dan akan memulakan kajian bagi fasa 1B, tidak lama lagi.

Kajian bagi fasa 1B membabitkan impak ekonomi jika HSR diwujudkan, manakala fasa 1B pula akan menumpukan kajian jajaran laluan dan lokasi. Apabila kajian fasa 1B ini selesai, kajian berdaya maju akan dimula yang membabitkan soal kos pembinaan. Jika dilaksanakan, HSR tidak akan menggunakan rel sedia ada, sebaliknya laluan baru.


1 Mei 2013 
Pengerusi SPAD
SPAD akan mengemukakan laporan mengenai cadangan projek Kereta Api Laju kepada Majlis Ekonomi (EC) dan kabinet tidak lama lagi. Semua laporan akan dikemukakan kepada Perdana Menteri kata Pengerusinya Tan Sri Syed Hamid Albar.

Malaysia dan Singapura bersetuju melaksanakan projek itu, yang dianggap sebagai 'game changer', antara Kuala Lumpur dan republik itu menjelang 2020. Persetujuan itu dibuat semasa sesi pemukiman pemimpin antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee  Hsien Loong, Februari lepas.

Apabila siap, perjalanan antara Kuala Lumpur dan Singapura hanya mengambil masa 90 minit.

Mengenai projek MRT dari Johor Baharu dan republik itu, Syed Hamid berkata setakat ini kedua-dua kerajaan memutuskan supaya projek itu yang dicadang disambung dengan MRT Singapura, dikaji bersama.

"Kajian itu sudah siap dengan beberapa cadangan untuk ditimbang oleh kedua-dua pihak. Mereka ada setahun untuk membuat keputusan, sama ada  meneruskan atau tidak projek itu," kata Syed Hamid. Difahamkan antara pilihan yang dipertimbang ialah pembinaan jambatan atau terowong bawah tanah - MStar

@mkula : DAP BAYAR UNTUK JADI BODOH

Tiba-tiba Red Bean Army bukan tajaan DAP? 

Apabila Menteri Dalam Negeri,  Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bertegas untuk memburu dan mengambil tindakan tentera-tentera siber DAP iaitu Red Bean Army, satu persatu kenyataan menafikan dari pihak DAP.

Ini terbukti bila MP DAP cuba menafikan dan anggap ia satu jenaka;

MY VOICE FOR THE NATION?? .... My foot!!!



Ini adalah ketegasan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk membanteras penyebaran maklumat dalam media sosial yang menyentuh isu perkauman, mencabar Perlembagaan serta fitnah khususnya.

Ini pula jawapan untuk @mkula dari rakyat;

Boleh click ke SINI dan SINI untuk bukti wujud Red Bean Army dan Malaysia Spring oleh Kit Siang

Inilah perangai DAP, baling batu sorok tangan atau mereka sekarang sedang ketakutan hingga terpaksa menggunakan khidmat seorang MP India yang diarah untuk mengeluarkan kenyataan menipu dan bodoh?

Sekali lagi kepada @mkula.... either you are mere stupid to cover the Chinese DAP subversive act or you are proud to be a compulsive liar to your nation and especially your race?

Saya cadangkan, KDN juga wajar menyoal si penghasut ini!


Sunday, May 26, 2013

TAN SRI SYED HAMID ALBAR - PENDEKATAN PENGERUSI SPAD BERJIWA RAKYAT


Apabila bertemu Tan Sri Syed Hamid Albar, kita akan rasakan masa selalu dicemburui kerana pendekatan beliau yang mudah mesra dan tidak lokek berkongsi pengetahuan dan pengalaman.

Dilahirkan pada 15 Januari, 1944), Tan Sri adalah merupakan seorang ahli politik Malaysia dan telah aktif dalam UMNO semenjak zaman pelajar lagi. Sejak pulang membawa ijazah undang-undang dari Inns of Court, London pada 1970, pelbagai bidang telah diceburi oleh Tan Sri. Selepas pulang dari London, dia dilantik sebagai majistret, sebelum beralih angin ke bidang perbankan, kembali kepada guaman dan ke kancah politik.

"Bagaimanapun saya seronok berinteraksi dengan orang awam. Ia bukan kerana wang, tetapi bagaimana kita dapat berkhidmat kepada masyarakat. Yang paling penting, apabila negara maju, kita dapat merasakan apa yang telah kita sumbangkan, walaupun sedikit. Itulah kepuasannya," kata Tan Sri Syed Hamid ketika ditemubual oleh Agenda Daily pada 25 Ogos 2011.

Kini pada 3 Jun 2013, perlantikannya sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah genap 3 tahun. Namun cabaran yang telah diberikan kepada Tan Sri oleh Perdana Menteri diterajui dengan pendekatan yang sama iaitu sentiasa mendengar pandangan dari pengurusan dan seterusnya mengembeling idea idea yang bernas untuk di jadikan sesuatu yang boleh di guna pakai bagi memantapkan lagi pembangunan sistem Pengangkutan Kenderaan Darat.

“Saya ingat bila dah tak jadi menteri, saya tak payah berdepan dengan masalah orang ramai. Tetapi masalahnya lebih dahsyat daripada ketika saya menjadi menteri! Yelah, pasal kita berurusan dengan orang awam secara direct."

“Orang suka tengok hasil perubahan, tetapi pada masa yang sama sentiasa menentang perubahan. Bila benda itu bagus, dia puji…Wah..bagus! Tetapi selepas itu mula komen dan kritik."

“Mula-mula kena kritik yang pedas-pedas aja. Sakit juga. Tetapi lama kelamaan saya fikir, semua orang ada pendapat. Bagi saya, berbeza pendapat bukan satu perkara yang luar biasa,” katanya.

Dan dalam tempoh tiga tahun ini, tiada secebis kesal pun dirasainya di dalam mengemudi SPAD sebaliknya beliau seronok kerana dapat melihat proses pembangunan itu berlaku di depan matanya sendiri. Berkat daripada keikhlasan itulah yang menghasilkan apa yang telah dicapai SPAD selama ini seperti yang ditulis SUARA KETAM betapa ceria dan bersemangatnya Tan Sri berkongsi cerita. 

Tan Sri Syed Hamid yang sentiasa dalam mood bercerita
Apakah pencapaian SPAD, semenjak Tan Sri menduduki kerusi Pengerusi?

Ketika mula-mula masuk ke pejabat, beliau terkejut apabila mendapati hampir semua staf di bawahnya, dari eksekutif sehingga ke pengurus terdiri daripada eksekutif muda.

“Tetapi itu yang bagusnya. Saya puashati bekerja dengan golongan ini sebab mereka bertenaga dan banyak idea bernas. Kejayaan yang dikecapi SPAD sekarang bukan kerana saya sahaja, tetapi juga kerana mereka ini,” katanya.

Banyak perkembangan yang dapat dilihat hari ini seperti perkembangan Mono Rel, LRT, ERL, Rapid, Komuter yang di naik taraf. Ini semua nya dapat kita lihat perubahan dan kemajuaannya, dan di jangkakan pada tahun 2017 rakyat Malaysia akan dapat melihat MRT (My Rapid Transit) juga dikenali sebagai Aliran Transit Massa yang pertama.

Kejayaan ini sebenarnya adalah kerana SPAD sentiasa memainkan peranan penting dengan mendapatkan maklumat dari orang ramai dan penguna kenderaan awam, kesemua maklumat di kumpul dan di jadi kan rujukan untuk SPAD memperbaiki sistem perkhidmatan kenderaan awam darat ini.

Tan Sri Syed Hamid telah membuktikan kepada negara luar bahawa Malaysia mempunyai ‘sucsess story’ tersendiri dalam membangunkan negaranya seperti dilaporkan di SINI...

Cabaran terbaru?
 
Mendengar pendapat orang ramai dan NGO-NGO adalah menjadi perkara utama apabila beliau mula menerajui Suruhanjaya Pengankutan Awam Darat ini. Kesemua perkara ini beliau akan menghadapinya dengan hati yang terbuka. Kerana beliau sedar bahawa rakyat Malaysia sekarang ini adalah bijak didalam menilai sesuatu perkara. Dengan itu akan banyaklah soalan soalan yang akan timbul, dan SPAD tidak boleh mengenepikan sahaja soalan mereka, ini juga merupakan cabaran beliau.

Sebagai Pengerusi SPAD, beliau berpendapat bahawa isu pengangkutan awam ini adalah isu kepentingan awam dan ianya harus di bina secara bersama , ia bukan isu kepentingan politik dan bukan isu parti politik, isunya ialah bagaimana kita hendak menambahbaikkan. Bila melibatkan orang politik perkara haruslah di fokus kepada kepentingan awam dan bukan menjadikan isu politik, supaya pihak Suruhanjaya boleh mendengar pandangan dan mengambil keputusan.

Bagaimanapun katanya, masalah lebih besar ialah apabila ada pihak cuba mempolitikkan isu pengangkutan awam darat.

“Kalau boleh, dalam isu pengangkutan awam ini kita tidak berpihak..Kita mahu bebas, tetapi pada masa yang sama menuruti dasar dan peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan. SPAD nak buat apa-apa program pun kena dapat dana dari kerajaan. Jadi kita kena ambilkira pandangan kerajaan.Kalau datang parti politik, susahlah.”

Gesaan DAP supaya SPAD diletak di bawah kementerian pengangkutan, Tan Sri berkata parti itu sering berubah pendirian.

“Saya tak tahu apa DAP hendak. DAP ini berubah ubah. Saya tengok mula-mula Tony Pua kata tak nak MRT. Dia kata penyelesaian untuk pengangkutan awam Kuala Lumpur ialah bas. Selepas itu dalam manifesto, dia masukkan MRT pula. Jadi saya tak faham.

“Tujuan SPAD diletakkan dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerana fungsi kita merentasi kementerian dan agensi. Orang yang mengawasi keseluruhan kementerian dan agensi adalah Perdana Menteri. Tetapi kita bekerja rapat dengan Kementerian Pengangkutan kerana Bidang Keberhasilan Utama Negeri (KRA) di bawah kementerian itu.

“Pada saya itu bukan isu. Saya tak tahu apa agenda DAP. Tiba-tiba saja sayang kepada Kementerian Pengangkutan. Selalunya dia attack kementerian itu. Kalau dia nak undang-undang ditukar, dia kena bawa pindaan. Jangan politikkan SPAD. Tugas kita mengatasi politik. Tetapi kita kena bertanggungjawab kepada kerajaan yang memerintah.” 

Walaupun Tan Sri Syed Hamid baru meneraju SPAD dalam tempoh 3 tahun, namun pencapaian dan perubahan untuk Transformasi perkhidmatan pengangkutan darat ke tahap "world class" telah terserlah dan ini membuktikan pendekatan berjiwa rakyat Tan Sri Syed Hamid adalah pendekatan yang sangat berkesan lagi progresif.

 

"RACIAL-BOYCOTT" ... CHINESE WENT AMOK


The Malay and Chinese Chambers of Commerce representative, Yeah Kim Leng yesterday told the Malaysian Insider that the ‘racial boycott’ promoted by the ‘pro-UMNO bloggers’ is going to ‘hurt’ the Malaysian economy and ‘frightened’ the investors away.  

He is obviously talking about the the call for boycott all Chinese pro-DAP products by the Malays, which is now going viral.

We could call it a ‘side-effect’ from the GE-13 result that witnessed a total rejection of the Chinese towards the ruling party a.k.a the Malay-led government. Yeah urges Putrajaya to intervene in order to stop the boycott.

I am sure that Yeah is well aware that the Malays have been putting up with the racist game played by Chinese newspapers and the ‘over-reacting’ of the Chinese on racial issues for so long, hoping that the Chinese would one day appreciate their tolerance.

However, the Chinese took the tolerance as an ego-booster. The arrogance that the Chinese once displayed during the 13th May tragedy was again displayed throughout the GE-13 campaigns.

The truth is, the majority is sick over the ‘hypocritical-sensitivity’ of the Chinese. Every time they are reminded of the social contract, they would retaliate by shouting ‘racist’! Every time they are questioned of their nationalism and patriotism, they would bark ‘racist’! And when Utusan Malaysia asked them about what more do they want, which is an innocent, direct, simple question, the paper is condemned as ‘ultra-racist’!

On the other hand, the Chinese newspapers and politicians keep playing the racist card real hard that it comes to the point where the Chinese community failed to differentiate between ‘hate Malays and hate Malaysia’. And today we see their kids took pictures holding the Malaysia flag upside down - and proud of it.

After the GE-13, these racist Chinese extremists finally meet their par. Many Malay teachers and students in Chinese schools started speaking out of their experience in encountering racism in their schools. And many more started to question the role the Chinese newspapers have been playing all along in inciting prejudice, doubts and hatred towards the Malay-led government. The Malay politicians too, are fed-up the Chinese hypocrisy.

It’s now time to lay the racist card for everybody to see. As I have always said to my friends, when you deal with a racist, you have no choice but to be a racist or you will be oppressed. And the Chinese has always been wanting to do that to others – ‘oppress’.

The Malays have had enough of the Chinese chauvinism and arrogance, and so they say: “If you want to play racism, let’s play it”.

One might think that this is how the ‘racial boycott’ started.

In actual fact, it has started long ago when the Chinese slyly attacked and sabotaged all bumi products.

One example, when a Malay tycoon bought over Gardenia Bakeries (KL) Sdn Bhd a few years ago over the worries of ‘halal’ status of the flour supply which has all the while being a Chinese tycoon monopoly, the Chinese community waited no time to launch a boycott over all Gardenia products.

Their excuse? It’s an UMNO-crony’s company.

This is a typical racist way of thinking; that it is okay for the Chinese to practice monopoly but it is never okay for a Malay to break the monopoly and provide a healthy competition because that would be cronysm. Unless, the competitor is a Chinese too, then it should be okay. As Yeah put it, it’s ‘unhealthy, childish and racist’ for the Malay to boycott Chinese products but it is ‘consumers’ rights’ for the Chinese to boycott Malay products.

It is also a well-known secret of how the Chinese play their racist cards in hiring people in the private sectors, that is by stating ‘mandarin’ as a requirement in the job advertisements. Up north, the racist card is often played out in the open where Chinese-owned organizations would not give an equal chance for the Malays to ‘grow’ in the company. Some even blatantly impose a double-standard salary scheme for different races under an ‘unwritten company procedure’ - of course.

And all the while, the Chinese is as arrogant as ever, telling the others that there is nothing they can do as the Chinese controls the economy.

May be it’s true that there is nothing others can do and that this boycott Chinese products will not get the Malays anywhere.

And so, if it’s true, we believe that there is no need for Yeah Kim Leng to be worried. Never mind the country’s economy, as the Chinese will not be affected. After all, it’s the Chinese that he is so concerned about, isn’t he?

The Chinese has stated that they don’t need others, so others have to ‘learn’ to live without the Chinese. And the learning starts now, through ‘boycott Chinese products’.

Please remember too - The Malays are the buying power and you ask for it, Chinese!

Friday, May 24, 2013

SPAD: FREE CITY BUS - go-KL

School holidays are back again and KL has always been one of the major tourist centre and shopping heaven for locals as well as foreigners.

Tour around KL? This is quite costly to most people since the best route to tour KL is by taxi. Look, we can't stop KL taxi drivers from acting unethically and illegally. The city doesn't seem to care about taxi extortion.

Here's a suggestion. There's this convenient free city bus initiaed by SPAD.


The latest initiative by the government to resolve Kuala Lumpur’s transport woes is a most welcome venture undertaken by the Land Public Transport Commission (SPAD).
  
This new free intracity bus service is called Go-KL City Bus, and its salient features are that it’s free, disabled friendly, wifi enabled, has security cameras installed both onboard and facing outwards, has GPS, and will have undercover enforcement officers riding along with normal passengers to ensure no untoward incidents.  
 
   
List of bus stops
    Green Line (KLCC - Bukit Bintang - KLCC) has 13 stops:
  •     KLCC
  •     Angkasaraya
  •     MATIC
  •     Concorde Hotel
  •     Wisma Hup Seng
  •     The Weld
  •     Wisma Lim Foo Yong
  •     Pavillion
  •     Ain Arabia
  •     Monorail Raja Chulan
  •     Wisma Rohas Perkasa
  •     Citibank
  •     Wisma Athlan
  Purple Line (Jalan Sultan Muhamad - Bukit Bintang - Jalan Sultan Muhamad)  has 14 stops:
  •     Pasar seni
  •     Bangkok Bank
  •     Muzium Telekom
  •     Menara Olympia
  •     KL Tower
  •     The Weld
  •     Wisma Lim Foo Yong
  •     Pavillion
  •     Ain Arabia
  •     Wisma Boustead
  •     Wisma HLA
  •     Simpang Bkt Ceylon
  •     Muzium Telekom
  •     Kota Raya
This service operates daily from 6am to 11pm and a five minute frequency during peak hours, and 15-minutes at off peak hours. SPAD assures the assistance of DBKL and other authorities to ensure buses are able to move unhindered. 

Don't be so lazy. Go out and do some research on riding these forms of transportation. Not only do you get to avoid taxis, you will also experience some local culture. 

Since SPAD has introduced the Go-KL City bus service, not just because it is free but now you can move around downtown KL by bus, without waiting more than 10 minutes for a bus. Isnt that convenient?

Enjoy your holidays in KL.... and thank you SPAD for such initiatives!

CHINESE 1ST... MALAYSIAN NEVER!

Finally, this proves what I blogged previously... 


All answers are here:

1.  THE BASTARD CHINESE... ‘Chinese 1st, Malaysia last' ... HERE

2. ONLY CHINESE ARE AGAINST CORRUPTION... Really??? ... HERE


Wednesday, May 22, 2013

SPR : DAKWAT KEKAL, BLACKOUT, BANGLA ...



KENYATAAN MEDIA SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA

1. Sebagai maklumat  tambahan untuk mengelakkan percubaan mengundi lebih daripada sekali oleh seorang pengundi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menggunakan dakwat kekal dalam proses pengundian pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU Ke-13).  Walau bagaimanapun, penggunaan dakwat kekal itu telah menimbulkan pelbagai reaksi daripada parti politik, calon dan pengundi bahawa dakwat kekal itu tidak kekal lama melekat di jari pengundi.

2. Berdasarkan pengalaman pertama itu, SPR  yang mengadakan Mesyuarat SPR pada hari ini,  21 Mei 2013 telah memutuskan untuk menubuhkan satu Pasukan Khas Menyemak Masalah-Masalah Penggunaan Dakwat Kekal PRU Ke-13 untuk meneliti hal-hal yang berkaitan dengan dakwat kekal itu.  Di antaranya berkaitan aspek ramuan, syarat-syarat yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan, cara penggunaan dakwat kekal, kaedah calitan dakwat kekal di jari dan hasil ujian-ujian yang telah dibuat sebelum dihantar ke Malaysia dan selepas dakwat  itu sampai di Malaysia.  SPR berharap, dengan penubuhan pasukan khas ini, ia akan dapat membantu SPR mengenalpasti perkara-perkara yang menyebabkan  dakwat itu tidak kekal lama di jari setelah dicalit. Tempoh Pasukan Khas itu menyiapkan penyiasatannya dalam tempoh satu bulan.

3. SPR juga memandang serius perbuatan pihak-pihak tertentu yang telah menyebarkan rakaman video, tulisan dan gambar melalui laman sosial, media cetak dan portal berita berhubung dengan tuduhan dan dakwaan yang tidak berasas mengenai SPR.  Di antara tuduhan dan dakwaan itu adalah seperti yang berikut:
(a)   warganegara asing mengundi dalam PRU Ke-13;
(b)   kejadian lampu padam semasa pengiraan undi;
(c)  berlaku tiga tong undi hilang di pusat penjumlahan rasmi undi di Putrajaya;
(d)  peti undi diturunkan dari helikopter dengan tujuan memenangkan pihak yang tertentu;
(e) kenderaan SPR membawa peti undi ke pusat penjumlahan rasmi undi dengan tujuan untuk memanipulasi keputusan pengundian;
(f)  petugas SPR meminta agen calon menandatangani Borang 14 sebelum tamat proses pengiraan undi;
(g)  terdapat pengundi hantu yang mengundi dalam PRU Ke-13; dan
(h)  pengundi dari Sabah dan Sarawak  diangkut dan dihantar untuk mengundi di beberapa negeri.

4. SPR mendapati semua tuduhan dan dakwaan itu adalah tidak berasas, tidak benar dan  boleh mengelirukan rakyat  serta mendatangkan ketidaktentuan dalam negara.  Satu laporan Polis telah dibuat oleh Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria pada 16 April 2013  bagi menjaga nama baik  dan integriti SPR sebagai sebuah badan bebas yang ditubuhkan di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk menjalankan pilihan raya. Salinan laporan Polis disertakan.

5. SPR akan meneruskan sesi penerangan dan penjelasan berhubung isu-isu PRU Ke-13 bagi memberikan maklumat dan fakta yang tepat kepada orang ramai melalui pelbagai kaedah termasuk melalui media massa.  SPR juga menasihatkan orang ramai supaya menapis maklumat-maklumat yang dibaca terutamanya dari media sosial. Jika perlu, orang ramai boleh menghubungi SPR bagi mendapatkan maklumat yang sahih berkaitan sesuatu isu itu.

Sekian dan terima kasih.

…………….t.t………………
(TAN SRI DATO' SERI ABDUL AZIZ BIN MOHD YUSOF)
Pengerusi
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
21 Mei 2013

mantra:

1.  Ong Kia Meng, DAP MP of Serdang had used Chua as an
 example of foreigners being given Malaysian identity cards

2. Nurul Izzah dan Tian Chua - dakwat tidak kekal ditunjuk pada pukul 7.55 pagi?


Dan Nurul Izzah ada cara untuk menghilangkan dakwat kekal, saksikan DI SINI

3. DAP rancang operasi 'blackout' PRU13 .... di SINI

4. Semua bukti untuk SPR ambil tindakan ada di SINI...

5. Google search saja penipuan demi penipuan Pakatan Rakyat!