Apabila bertemu Tan Sri Syed Hamid Albar, kita akan rasakan masa selalu dicemburui kerana pendekatan beliau yang mudah mesra dan tidak lokek berkongsi pengetahuan dan pengalaman.
Dilahirkan pada 15 Januari, 1944), Tan Sri adalah merupakan seorang ahli politik Malaysia dan telah aktif dalam UMNO semenjak zaman pelajar lagi. Sejak pulang membawa ijazah undang-undang dari Inns of Court, London pada 1970, pelbagai bidang telah diceburi oleh Tan Sri. Selepas pulang dari London, dia dilantik sebagai majistret, sebelum beralih angin ke bidang perbankan, kembali kepada guaman dan ke kancah politik.
"Bagaimanapun saya seronok berinteraksi dengan orang awam. Ia bukan kerana wang, tetapi bagaimana kita dapat berkhidmat kepada masyarakat. Yang paling penting, apabila negara maju, kita dapat merasakan apa yang telah kita sumbangkan, walaupun sedikit. Itulah kepuasannya," kata Tan Sri Syed Hamid ketika ditemubual oleh Agenda Daily pada 25 Ogos 2011.
Kini pada 3 Jun 2013, perlantikannya sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah genap 3 tahun. Namun cabaran yang telah diberikan kepada Tan Sri oleh Perdana Menteri diterajui dengan pendekatan yang sama iaitu sentiasa mendengar pandangan dari pengurusan dan seterusnya mengembeling idea idea yang bernas untuk di jadikan sesuatu yang boleh di guna pakai bagi memantapkan lagi pembangunan sistem Pengangkutan Kenderaan Darat.
Dilahirkan pada 15 Januari, 1944), Tan Sri adalah merupakan seorang ahli politik Malaysia dan telah aktif dalam UMNO semenjak zaman pelajar lagi. Sejak pulang membawa ijazah undang-undang dari Inns of Court, London pada 1970, pelbagai bidang telah diceburi oleh Tan Sri. Selepas pulang dari London, dia dilantik sebagai majistret, sebelum beralih angin ke bidang perbankan, kembali kepada guaman dan ke kancah politik.
"Bagaimanapun saya seronok berinteraksi dengan orang awam. Ia bukan kerana wang, tetapi bagaimana kita dapat berkhidmat kepada masyarakat. Yang paling penting, apabila negara maju, kita dapat merasakan apa yang telah kita sumbangkan, walaupun sedikit. Itulah kepuasannya," kata Tan Sri Syed Hamid ketika ditemubual oleh Agenda Daily pada 25 Ogos 2011.
Kini pada 3 Jun 2013, perlantikannya sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah genap 3 tahun. Namun cabaran yang telah diberikan kepada Tan Sri oleh Perdana Menteri diterajui dengan pendekatan yang sama iaitu sentiasa mendengar pandangan dari pengurusan dan seterusnya mengembeling idea idea yang bernas untuk di jadikan sesuatu yang boleh di guna pakai bagi memantapkan lagi pembangunan sistem Pengangkutan Kenderaan Darat.
“Saya ingat bila dah tak jadi menteri, saya tak payah berdepan dengan
masalah orang ramai. Tetapi masalahnya lebih dahsyat daripada ketika
saya menjadi menteri! Yelah, pasal kita berurusan dengan orang awam
secara direct."
“Orang suka tengok hasil perubahan, tetapi pada masa yang sama
sentiasa menentang perubahan. Bila benda itu bagus, dia puji…Wah..bagus!
Tetapi selepas itu mula komen dan kritik."
“Mula-mula kena kritik yang pedas-pedas aja. Sakit juga. Tetapi lama
kelamaan saya fikir, semua orang ada pendapat. Bagi saya, berbeza
pendapat bukan satu perkara yang luar biasa,” katanya.
Dan dalam tempoh tiga tahun ini, tiada secebis kesal pun dirasainya di
dalam mengemudi SPAD sebaliknya beliau seronok kerana dapat melihat
proses pembangunan itu berlaku di depan matanya sendiri. Berkat daripada keikhlasan itulah yang menghasilkan apa yang telah dicapai SPAD selama ini seperti yang ditulis SUARA KETAM betapa ceria dan bersemangatnya Tan Sri berkongsi cerita.
Tan Sri Syed Hamid yang sentiasa dalam mood bercerita |
Apakah pencapaian SPAD, semenjak Tan Sri menduduki kerusi Pengerusi?
Ketika mula-mula masuk ke pejabat, beliau terkejut apabila mendapati hampir semua staf di
bawahnya, dari eksekutif sehingga ke pengurus terdiri daripada eksekutif muda.
“Tetapi itu yang bagusnya. Saya puashati bekerja dengan golongan ini
sebab mereka bertenaga dan banyak idea bernas. Kejayaan yang dikecapi
SPAD sekarang bukan kerana saya sahaja, tetapi juga kerana mereka ini,”
katanya.
Banyak perkembangan yang dapat dilihat hari ini seperti perkembangan
Mono Rel, LRT, ERL, Rapid, Komuter yang di naik taraf. Ini semua nya
dapat kita lihat perubahan dan kemajuaannya, dan di jangkakan pada tahun
2017 rakyat Malaysia akan dapat melihat MRT (My Rapid Transit) juga
dikenali sebagai Aliran Transit Massa yang pertama.
Kejayaan ini sebenarnya adalah kerana SPAD sentiasa memainkan peranan
penting dengan mendapatkan maklumat dari orang ramai dan penguna
kenderaan awam, kesemua maklumat di kumpul dan di jadi kan rujukan untuk
SPAD memperbaiki sistem perkhidmatan kenderaan awam darat ini.
Tan Sri Syed Hamid telah membuktikan kepada negara luar bahawa Malaysia
mempunyai ‘sucsess story’ tersendiri dalam membangunkan negaranya seperti dilaporkan di SINI...
Cabaran terbaru?
Mendengar pendapat orang ramai dan NGO-NGO adalah menjadi perkara utama
apabila beliau mula menerajui Suruhanjaya Pengankutan Awam Darat ini. Kesemua perkara ini beliau akan menghadapinya dengan hati yang
terbuka. Kerana beliau sedar bahawa rakyat Malaysia sekarang ini adalah
bijak didalam menilai sesuatu perkara. Dengan itu akan banyaklah soalan
soalan yang akan timbul, dan SPAD tidak boleh mengenepikan sahaja soalan
mereka, ini juga merupakan cabaran beliau.
Sebagai Pengerusi SPAD, beliau berpendapat bahawa isu pengangkutan awam ini adalah
isu kepentingan awam dan ianya harus di bina secara bersama , ia bukan
isu kepentingan politik dan bukan isu parti politik, isunya ialah
bagaimana kita hendak menambahbaikkan. Bila melibatkan orang politik
perkara haruslah di fokus kepada kepentingan awam dan bukan menjadikan
isu politik, supaya pihak Suruhanjaya boleh mendengar pandangan dan
mengambil keputusan.
Bagaimanapun katanya, masalah lebih besar ialah apabila ada pihak cuba mempolitikkan isu pengangkutan awam darat.
“Kalau boleh, dalam isu pengangkutan awam ini kita tidak
berpihak..Kita mahu bebas, tetapi pada masa yang sama menuruti dasar dan
peraturan yang ditetapkan oleh kerajaan. SPAD nak buat apa-apa program
pun kena dapat dana dari kerajaan. Jadi kita kena ambilkira pandangan
kerajaan.Kalau datang parti politik, susahlah.”
Gesaan DAP supaya SPAD diletak di bawah kementerian
pengangkutan, Tan Sri berkata parti itu sering berubah pendirian.
“Saya tak tahu apa DAP hendak. DAP ini berubah ubah. Saya tengok
mula-mula Tony Pua kata tak nak MRT. Dia kata penyelesaian untuk
pengangkutan awam Kuala Lumpur ialah bas. Selepas itu dalam manifesto,
dia masukkan MRT pula. Jadi saya tak faham.
“Tujuan SPAD diletakkan dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) kerana
fungsi kita merentasi kementerian dan agensi. Orang yang mengawasi
keseluruhan kementerian dan agensi adalah Perdana Menteri. Tetapi kita
bekerja rapat dengan Kementerian Pengangkutan kerana Bidang Keberhasilan
Utama Negeri (KRA) di bawah kementerian itu.
“Pada saya itu bukan isu. Saya tak tahu apa agenda DAP. Tiba-tiba
saja sayang kepada Kementerian Pengangkutan. Selalunya dia attack
kementerian itu. Kalau dia nak undang-undang ditukar, dia kena bawa
pindaan. Jangan politikkan SPAD. Tugas kita mengatasi politik. Tetapi
kita kena bertanggungjawab kepada kerajaan yang memerintah.”
Walaupun Tan Sri Syed Hamid baru meneraju SPAD dalam tempoh 3 tahun, namun pencapaian dan perubahan untuk Transformasi perkhidmatan pengangkutan darat ke tahap "world class" telah terserlah dan ini membuktikan pendekatan berjiwa rakyat Tan Sri Syed Hamid adalah pendekatan yang sangat berkesan lagi progresif.
Jangan sebut rangkai kata "World Class" dengan sissia.Tubuhkanlah Pengangkutan "world Class" sabelun cakap cakap.
ReplyDelete