Saturday, October 17, 2015

DATUK LIOW : PENDAKWAAN #MH17 ADA BUKTI KUKUH


Seperti yang dijanjikan kerajaan Malaysia, laporan dari Majlis Keamanan Belanda atau Dutch Safety Board (DSB) telah dikeluarkan dan mengesahkan MH17 telah ditembak peluru berpandu BUK atau BUK surface-to-air missile. Laporan muktamad ini jelas bercanggah dan menafikan teori Rusia bahawa pesawat MH17 telah ditembak oleh jet pejuang Ukraine. Siasatan DSB juga mendapati teori alternatif lain sekiranya pesawat ini menjunam akibat daripada letupan dalaman, terkena tembakan mahupun serangan di udara.

Di dalam siaran akhbarnya, Menteri Pengangkutan Dato 'Sri Liow Tiong Lai telah menyeru untuk teruskan pendakwaan walaupun telah digagalkan dengan kuasa veto Rusia ketika dibentangkan ke Majlis Keselamatan PBB untuk menetapkan satu tribunal antarabangsa.

Ketika perjumpaan ketua-ketua negara JIT bertemu baru-baru ini di New York, Perdana Menteri Najib Razak telah bersetuju bahawa perjanjian untuk menubuhkan mahkamah bebas antarabangsa bagi mengadakan satu mekanisme pendakwaan yang lebih berkesan ke atas mereka yang bertanggungjawab. Oleh itu, tidak perlu dilengahkan lagi untuk dibicarakan penjenayah-penjenayah ini dan Malaysia bersama-sama dengan negara Belanda, Belgium, Ukraine dan Australia sentiasa berusaha untuk mencari keadilan bagi waris para penumpang dan anak kapal MH17.

Ketika laporan yang telah dibentangkan di pangkalan tentera udara Gilze-Rijen di Belanda, Pengerusi Majlis Keselamatan Belanda Tjibbe Joustra, berdiri di hadapan bahagian ketiga rangka kapal terbang yang dibina semula dari serpihan yang ditemui dari kawasan Timur Ukrain.

MH17 telah terhempas di Timur Ukraine pada 17 Julai 2014, mengorbankan kesemua 283 penumpang dan 15 anak kapal pesawat Boeing 777.

Laporan DSB juga mendedahkan ketika MH17 terhempas, kedua-dua pilot telah terbunuh serta merta tetapi penumpangnya masih hidup dalam jangkamasa seminit setengah dan pada masa yang sama, mendapati peluru berpandu BUK buatan Rusia telah dilepaskan dari beberapa meter menuju ke arah kokpit kapalterbang tersebut. Selain itu, DSB mendapati apabila arah peluru berpandu tersebut dikajisemula, ianya datang dari kawasan sekitar 320 kilometer selatan-timur Grabovo, Ukrain di mana kebanyakan kawasan tersebut dikawal pihak pemisah.

Antara lain, DSB juga menafikan beberapa lagi punca kemalangan berdasarkan analisa yang kurang tepat termasuklah punca dari anak-anak kapal, jadual penerbangan, muatan kargo dan juga sekatan ruang udara.

Bagi pihak Malaysia, Datuk Liow ingin merakamkan terima kasih kerajaan kepada DSB ke atas siasatan yang sangat teliti lagi telus dan dengan bukti-bukti yang kukuh, tiba masanya negara-negara mangsa meneruskan pendakwaan mereka. Beliau juga menyeru masyarakat antarabangsa untuk bersatu dalam usaha untuk memastikan keadaan yang lebih selamat di ruang udara dan perubahan ke atas operasi penerbangan komersial antarabangsa tidak dilengahkan.

Datuk Liow telah mencadangkan agar International Civil Aviation Organization (ICAO) perlu menguatkuasakan maklumat yang relevan mengenai risiko penerbangan dan mewujudkan protokol antarabangsa untuk menyebarkan maklumat-maklumat tersebut kepada negara-negara anggotanya serta syarikat-syarikat penerbangan di mana ia mampu menyelamatkan nyawa manusia.

Pada masa yang sama, dilaporkan Datuk Sri Najib Razak juga menyeru agar negara-negara mangsa bekerjasama membawa mereka yang bertanggungjawab ke atas 'pembunuhan' ini ke muka pengadilan dan menganggap ia sebagai serangan yang tidak sepatutnya berlaku. Walaupun telah melangkaui lima belas bulan, komitmen Malaysia untuk mendakwa pelaku-pelaku ini masih utuh sebagaimana ketika hari tragedi yang mengorbankan beratus nyawa mangsa yang tidak berdosa di dalam konflik yang mereka tidak terlibat.

No comments:

Post a Comment