Friday, June 27, 2014

TAN SRI SYED HAMID DISALAHERTI SEBAGAI 'SALESMAN PROTON'

Proton Exora adalah keputusan kerajaan
Apabila kita kurang membaca dan sekadar ingin mencari kesalahan dan kelemahan, maka kesalahan dan kelemahan juga yang diperolehi.

Seseorang yang telah diberi kepercayaan bertanggungjawab melaksana dasar-dasar kerajaan, beliau bukan melakukan di atas kapasiti peribadi untuk kepentingan diri mahupun mencari populariti.

Tan Sri Syed Hamid Albar telah disambung kontraknya sebagai Pengerusi SPAD di atas kapasiti dan pengalaman beliau sebagai seorang Pengerusi yang dedikasi, mampu menyelesaikan masalah, mampu bekerjasama dengan semua pihak dan yang terpenting setia meneruskan dasar-dasar kerajaan.

Di dalam artikel yang disiarkan dalam sisipan Cars, Bikes & Trucks di akhbar NST ataupun online.. DI SINI, mesej utama yang telah ditulis adalah;
  • Pengerusi SPAD telah mengarahkan tanpa kebenaran kerajaan agar mengguna Proton Exora bagi semua jenis teksi.
  • Adalah menjadi satu kegagalan apabila Tan Sri dilihat ingin mempertahankan syairkat kereta nasional.
  • Tindakan menyarankan mengguna Proton Exora adalah  paling anti-kompetitif.

Ini pula jawapan Tan Sri Syed Hamid;
Merujuk kepada artikel bertajuk ‘SPAD’s Chairman is also Proton’s Salesman,’ Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ('SPAD') ingin menjelaskan.

Keputusan untuk mengguna Proton Exora telah dibuat oleh kerajaan dan ia adalah selaras dengan Dasar Automotif Negara. Ia tidak termasuk dalam bidang kuasa Pengerusi SPAD.

Sebagai sebuah agensi kerajaan yang melaksanakan transformasi industri teksi, SPAD adalah terikat untuk mematuhinya. Keputusan itu berdasarkan kepada pelbagai pertimbangan termasuk spesifikasi teknikal, ruang bagasi, ruangan untuk kaki dan kepala. Dari segi 'value for money' pula, persoalan kemampuan untuk pemandu teksi juga telah dipertimbangkan. Proton Exora adalah model yang paling mampu untuk dimiliki di dalam kelasnya tersendiri. Cadangan nilai juga termasuk pilihan dwi-bahan api (petrol dan NGV); dengan potensi masa depan untuk diesel atau versi hibrid.

Dari segi skala ekonomi, bahagian-bahagian Proton Exora mudah diperolehi. Oleh itu ia adalah lebih menjimatkan bagi pemandu teksi untuk menyelenggara kenderaan mereka. Proton juga lebih responsif kepada apa-apa permintaan untuk perubahan spesifikasi kenderaan dan ia satu kelebihan.
Industri teksi di Malaysia adalah pelbagai. Keseragaman dan kesamaan seperti yang dilihat di London, New York dan Dubai adalah satu kemestian
untuk kemampanan industri. Teksi 1Malaysia (TEKS1M) yang baru ini adalah bertujuan untuk menyediakan satu model operasi yang selaras dan cekap. Ini termasuk spesifikasi yang minima dengan penekanan terhadap keselamatan, keselesaan dan jangka had penggunaan yang lebih pendek ke 7 tahun . Ia juga akan menyediakan saluran ke pusat tempahan dan sistem penghantaran untuk rangkaian operasi yang lebih luas. SPAD akan selaras stuktur tambang bagi memastikan kemampanan industri.

Berikut adalah ciri-ciri TEKS1M yang telah dipersetujui pihak kerajaan;
  • 1,000 penerima lesen individu diwajibkan membeli dan menggunapakai kereta Proton Exora.
  • Melalui Yayasan Rakyat 1Malaysia, setiap pemandu teksi yang akan membeli Proton Exora akan mendapat bantuan RM5,000.
  • Harga kenderaan dikecualikan dari  cukai jualan dan cukai kastam.
  • Tiada wang pendahuluan.
  • Kadar pinjaman 2% dari BSN.
  • Pakej penyelenggaraan kenderaan di bawah harga pasaran.
  • Kos insuran komprehensif motor satu parti.
  • Insuran komprehensif perlindungan diri untuk tahun pertama.
Bagi mengetahui mengapa Exora dipilih sebagai teksi TEKS1M, sila baca ... DI SINI dan juga DI SINI

No comments:

Post a Comment