Tuesday, July 18, 2017

170717 - MEMOIR MRT SBK DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT


Enam tahun lalu, kerajaan di bawah kepimpinan PM Najib telah umumkan projek MRT ketika beliau bentangkan Rancangan Malaysia Ke-10 dan projek ini adalah projek utama untuk rakyat dalam agenda Program Transformasi Nasional. Kini seperti yang sering dikatakan PM Najib, "JANJI DITEPATI", Barisan Nasional dengan kepimpinannya telah menghadiahkan MRT FASA 2 untuk melengkapkan Sungai Buloh-Kajang line.

Oleh itu, pada 170717, satu tarikh yang seharusnya dijadikan memoir untuk semua rakyat Malaysia apabila bermulanya operasi MRT lingkaran Sungai Buloh ke Kajang setelah dilancarkan secara rasminya oleh PM Najib Razak. Apa yang perlu dibanggakan dan perlu dijadikan memoir?

Projek pengangkutan awam mega ini telah terbukti ia satu projek yang telah menjimatan kos kerana bukan saja telah menepati jadual dan paling utama stesen-stesen hentian MRT adalah bertaraf dunia yang lebih baik dari London, New York dan Hong Kong.

Malahan di dalam perutusan PM Najib, beliau tidak lupa mengingatkan rakyat untuk mengetahui yang kejayaan projek MRT ini adalah kejayaan rakyat bersama;

"Infrastruktur pengangkutan awam bertaraf dunia ini telah dibangunkan serta diusahakan oleh ribuan anak tempatan sejak tahun 2010. Saya amat berbangga dengan semua yang terlibat dengan projek ini. Berbanggalah dengan pencapaian anda, imbas kembali segala pengorbanan tenaga, masa beristirahat bersama keluarga dan sahabat handai. Inilah hasil keringat dan air mata anda!"

Mengikut kajian pihak SPAD pula seperti terkandung di dalam kenyataan rasminya, pelaksanaan penuh Fasa 2 MRT Laluan SBK pada 17 Julai yang menyambungkan laluan daripada Semantan sehingga Kajang, mampu menyumbang kepada peningkatan jumlah penumpang ke arah mencapai perkongsian mod 40% pada tahun 2030. 

Laluan SBK saja mempunyai kapasiti untuk menampung 400,000 penumpang sehari dan perkhidmatan MRT ini mempunyai anggaran masa perjalanan selama 84 minit (dari hujung ke hujung), dengan kekerapan 3.5 minit ketika waktu puncak, mempunyai jarak   laluan sejauh 51 km dan menyepadukan 7 stesen rel yang sedia ada, serta berupaya menjimatkan masa perjalanan pengguna.
 
Ia juga menawarkan 14 stesen yang dilengkapi dengan kemudahan parkir ('park and ride') bagi menggalakkan orang ramai meninggalkan kenderaan mereka dan menggunakan MRT, yang secara sekali gus akan mengurangkan emisi karbon ke alam sekitar.  MRT menetapkan satu penanda aras bagi semua perancangan masa hadapan kita yang mengambil kira keperluan kesalinghubungan serta peningkatan mutu kehidupan rakyat.

MRT dibina bagi kegunaan berterusan generasi yang akan datang, malah stesen-stesen yang didirikan merupakan seni bina yang indah dipandang serta mempunyai pelbagai ciri-ciri reka bentuk yang mesra pengguna. Perkhidmatan ini turut disokong dengan 300 bas perantara yang beroperasi di dalam linkungan jarak 5 sehingga 7 km daripada Laluan MRT.

Menurut SPAD lagi, projek Transit Aliran Massa (MRT) Laluan 2: Sungai Buloh-Serdang–Putrajaya dan Transit Aliran Ringan Laluan 3 (LRT 3): Bandar Utama–Johan Setia dijangkakan akan membuka jalan kepada peluang-peluang bagi pembangunan berorientasikan transit (TOD). Projek-projek TOD akan membantu kerajaan mendapat kembali pulangan kepada pelaburan besar yang telah disalurkan bagi meningkatkan perkhidmatan rel dalam bandar.

Kesemua ini dilakukan bagi memenuhi keperluan pertumbuhan jangka masa panjang Greater KL/Lembah Klang dan di akahir ucapan PM Najib, beliau menyeru;

"Pada kesempatan ini, saya sekali lagi menjemput anda untuk bersama meraikan satu lagi detik bermakna buat Negaraku, tanah airku."

No comments:

Post a Comment