Sunday, September 04, 2016

myBAS IPOH FASA KEDUA - LENGKAP DAN LEBIH TERATUR


Fasa kedua dan terakhir myBAS Ipoh, yang bermula pada 1 September telah memperkenalkan 8 laluan utama dan 5 laluan perantara seperti berikut:
  
T31 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan Kuala Kangsar - Jalan Chemor-Tanjung Rambutan – Chemor   

T32 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Sultan Azlan Shah Utara - Jalan Bercham - Jalan Tambun – Tanjung Rambutan  

T33a : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Tambun - Jalan Chemor - Tanjung Rambutan – Chemor   

T33b : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang - Jalan S. P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Tambun – Tanjung Rambutan   

T35a : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Leong Boon Swee - Jalan Pasir Puteh - Jalan Pengkalan Barat 32 - Medan Stesen 18/18 - Jalan Pasir Puteh - Jalan Perindustrian Pengkalan - Jalan Lembah Permai Utama - Jalan Gopeng -Jalan Baharu – Batu Gajah   

T35b : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Leong Boon Swee - Jalan Pasir Puteh - Jalan Pengkalan Barat 32 - Medan Stesen 18/18 – Station 18   

T36 : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Lahat - Jalan Lee Ming Hin - Jalan Lahat - Jalan Bukit Merah - Lebuhraya Ipoh-Lumut - Jalan Bemban - Jalan Changkat - Jalan Gopeng - Jalan Baharu – Batu Gajah   

T38 : Medan Gopeng - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Persiaran Lapangan Siber - Jalan Seri Botani Utama - Jalan Simpang Pulai - Medan Stesen 18/18 – Station 18   

F300 (Loop): Jusco Kinta - Persiaran Medan Ipoh - Jalan Burung Belibis - Jalan Perajurit - Lebuh Bandar Baru Tambun - Jalan Tambun Permai - Jalan Tambun – Jalan Tambun Lama - Tingkat Perpaduan 12 - Jalan Perpaduan - Persiaran Bercham Timur 10 - Lorong Bercham 14 - Jalan Bercham – Jalan Lorong Bercham 19 - Hala Tasek Timur 26 - Laluan Tasek Timur 16 - Regat Tasek Timur 16 - Jalan Bercham - Jalan Sultan Azlan Shah Utara - Persiaran Medan Ipoh   

F301 (Loop) : Lebuh Wirajaya - Lintasan Hillview - Jalan Raja Musa Mahadi - Jalan Raja Dr Nazrin Shah - Jalan Gunung Rapat - Jalan Raja Musa Mahadi - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Raja Musa Mahadi – Jalan Sri Cempaka - Jalan Ampang Baru 7 - Persiaran Wira Jaya Barat 32   

F302 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Tun Perak - Jalan Sungai Pari - Jalan Ng Song Teik - Jalan Ng Weng Hup - Jalan Silibin - Jalan Raja Perempuan Mazwin - Jalan Kledang Utara - Lebuhraya Ipoh-Lumut - Hala Perusahaan Menglembu 13 - Persiaraan Kledang Utara - Jalan Kledang Utara - Laluan Sungai Pari -Jalan Sungai Pari - Jalan Tun Perak - Jalan Tun Abdul Razak  

F305 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Dato Sagor - Jalan Sultan Yusuf - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Dato' Onn Jaafar - Jalan Raja Musa Aziz - Jalan Hospital - Jalan Dato Seri Ahmad Said - Jalan Raja Musa Aziz - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Sultan Iskandar - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Tun Abdul Razak  

F306 (Loop) : Stesen Bas Ipoh - Jalan Tun Abdul Razak - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan S.P. Seenivasagam - Jalan Sultan Idris Shah - Jalan Raja Di Hilir - Jalan Sultan Azlan Shah - Jalan Kelab Golf - Lorong Tun Dr Ismail - Persiaran Brash - Jalan Brash - Jalan Kelab Golf - Jalan Raja Di Hilir - Jalan Sultan Iskandar - Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab - Jalan Tun Abdul Razak   

Projek myBas adalah salah satu daripada pencapaian cemerlang projek kerajaan khususnya di dalam sektor pengangkutan awam, yang diselenggarakan pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di bawah Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST).

Kini, rakyat Ipoh khususnya dan sekitar Perak amnya boleh menikmati penjimatan perbelanjaan dan masa seandainya ingin menyelusuri sekitar bandar Ipoh dan mengelak diri daripada tersesat bagi mereka yang pertama kali di sekitar bandar Ipoh.

Sejak dilaksanakan pada peringkat fasa pertama pada Jun 2016 dengan 6 laluan baru, jumlah penumpang sehingga Julai 2016 telah mencapai sehingga 47,147 penumpang. Kini, laluan myBas telah merangkumi tambahan laluan sebanyak 19 laluan yang meliputi 314km.

myBas di Ipoh adalah merupakan bandaraya ketiga di Semananjung Malaysia menerima manfaat ini selepas dilancarkan di Kangar dan juga Seremban. Bandaraya Johor Bahru dan Kuala Lumpur juga termasuk di dalam program myBas.

Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti (SBST) ini telah diperkenalkan pada Ogos 2015 bertujuan agar perkhidmatan bas henti-henti di bandar-bandar di setiap negeri terus kekal dan dijadikan pilihan pengangkutan awam utama agar permudahkan akses perjalanan rakyat. Lebih utama, mutu perkhidmatan bas ditingkatkan manakala pengendali bas tidak perlu lagi bergantung kepada kutipan tambang untuk meneruskan operasi perniagaan mereka.

Bagi memastikan mutu perkhidmatan yang baik, pihak SPAD pula telah menetapkan sasaran KPI terhadap pengendali myBas seperti ketetapan masa, kebolehpercayaan, spesifikasi kenderaan dan kepuasan pengguna. 

Pihak SPAD juga akan terus memastikan perkhidmatan myBas menepati kehendak masyarakat tempatan dengan memperbaiki mutu perkhidmatan dalam mengambil kira masa perjalanan, kesalinghubungan, bilangan penumpang serta rangkaian laluan bas.

No comments:

Post a Comment