Wednesday, September 09, 2015

KONTRAK PROJEK KERETAPI LAJU KL-SINGAPURA HANYA DIUMUMKAN PADA 2017


Di antara projek-projek yang dilancarkan di bawah ETP atau Program Transformasi Ekonomi, projek keretapi laju KL-Singapore adalah projek yang sangat dinanti-nantikan rakyat Malaysia. Ini adalah kerana ia bakal menjadi satu kebanggaan Malaysia apabila teknologi rel yang pasti canggih akan dapat dipamerkan di negara kita nanti.

Perjalanan melalui rel di antara Kuala Lumpur dan Singapura hanya memakan masa 90 minit dengan kepantasan 330km sejam, melalui 8 stesen yang dikenalpasti, dijangka dapat disaksikan rakyat Malaysia pada 2022.

Bagi pihak kerajaan pula, ia mengambil aspek manfaat ekonomi kepada pertumbuhan pendapatan negara dan manfaat untuk rakyat pula dilihat mampu menjana pendapatan di sepanjang perhubungan antara Kuala Lumpur dan Singapura. Di antaranya termasuklah pelaburan hartanah dan perniagaan serta galakkan industri pelancungan.

Di Fasa Pertama, peringkat membuat kajian dan perancangan rapi telah pun siap di mana melibatkan perjanjian dan persefahaman di antara kerajaan Malaysia dan Singapura. Kajian HSR meliputi aspek daya majunya projek ini, aspek perniagaan, faedah dan pelan pelaksanaan projek.

Satu kajian untuk menentukan lokasi yang optimum untuk perhentian pusat di Singapura masih berterusan manakala di Kuala Lumpur zon pertumbuhan semula di Sungai Besi telah dipilih sebagai tapak yang lebih popular sebagai hab integrasi pengangkutan. 

Kini memasuki Fasa Kedua. Langkah seterusnya adalah apabila Kerajaan Malaysia telah meluluskan penubuhan MyHSR Corp untuk mengurus sepenuhnya projek mega ini, yang mungkin mencapai sehingga RM40 bilion. Namun kos sebenar akan hanya dapat diketahui setelah proses tender dimuktamadkan sepenuhnya.

Memandangkan projek ini akan siap dalam tempuh 5 tahun dan dijangkakan pada tahun 2022, maka pihak SPAD hanya akan umumkan perincian kontrak pembinaan HSR pada tahun 2017. Penyiapan tender masih di dalam proses penilitian di mana pihak Singapura juga perlu mengambil bahagian dan bersetuju. Ia bukan sesuatu yang mudah kerana ia juga melibatkan persetujuan kerajaan Singapura.

Terdahulu, beberapa perkara berkenaan keretapi laju ini telah dikongsikan seperti jangkakaan tambang yang banyak bergantung kepada tambang penerbangan bajet. Tambang HSR juga akan berubah setiap hari. Walaubagaimanapun, SPAD melihat sekiranya tambang perjalanan sehala tidak melebihi RM200, ia mampu menarik dan mempromosi kegunaan HSR dengan lebih meluas dari sektor perniagaan dan pelancongan.

Seperkara lagi, memandangkan situasi Ringgit yang lemah ketika ini, pihak CIDB melihat ia akan mempunyai kesan minimum kerana kontraktor telah pun membuat tambatan nilai kos bahan tetapi akan memberi kesan kepada peralatan keretapi kerana biasanya ia diimport dan bagi mengurangkan kos, sebanyak mungkin bahagian peralatan keretapi ini hendaklah dipasang dalam negara.

Di samping betapa terujanya rakyat Malaysia menantikan ketibaan keretapi laju di negara kita, walau bagaimana lambat dan tingginya kosnya nanti, yang lebih penting adalah projek ini perlu dipastikan bukan sahaja baik tetapi ia perlukan satu kecemerlangan.

No comments:

Post a Comment